Forfatter Emne: Fjernstyring ??? Hvad skal man vælge?  (Læst 4504 gange)

Timekeeper

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Fjernstyring ??? Hvad skal man vælge?
« Dato: Januar 28, 2014, 23:15:48 23:15* »
Jeg er ved at genfinde min gamle passion for at bygge modelskibe. Det jeg hidtil har bygget er endt med at blive til standmodeller. Men NU skal der laver noget med noget RC-anlæg i.
Et af problemerne er - hvad hulen skal man vælge af fjernstyring. Mine umiddelbare planer er først at bygge en simpel model med en enkelt motor og et ror ( den gamle d.m.i. Quick ), og den kræver jo ikke alverden. Men allerede model nr. to, som jeg ér ved at indkøbe stumper til ( BB's Neptun ), bliver med to motorer. Og måske med noget tænd og sluk af lys og diverse småting. Og senere vil jeg gerne bygge arbejdsskibe og kuttere, hvor der jo er endnu flere muligheder for at lave narrestreger.
  Jeg har kig på en Graupner MC-20. MC-32'eren ville selvfølgelig være perfekt, men de sidste kanaler er godtnok dyre. Jeg ville så høre om der er nogen opråb, om at den må jeg i hvert fald ikke købe, eller om der bare er andet jeg skal tage med i mine overvejelser. Jeg har også taget et kig på Robbe/Futaba. Men er det mig der tager fejl, eller er de primært til fly? Jeg bemærkede at Graupner har nogen specialfunktioner, hvis man bruger et Voith-Schneider drev.

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: Januar 29, 2014, 07:01:52 07:01* »
Vi bruger selv graupner MX10 og MX12 her i huset og er tilfredse med dem.

Hvis du skal have mange funktioner med lys ect så findes der andre løsninger som køre på en kanal. Som denne med 4 funktioner http://www.modelskibet.dk/product.asp?product=6551
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

immertreu

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Januar 29, 2014, 11:44:44 11:44* »
Jeg har lige købt MC 20 der er alt i dette anlæg og det er forberet til NAUTIC  modul uden der skal bygges om på sender
Bent

Timekeeper

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Januar 29, 2014, 19:02:20 19:02* »
OK! Det lyder spændende. Indtil videre må jeg sige at det er MC-20'eren der står øverst på min liste.

Jeg har set at der er både MC, MZ og MX modeller. Der er simpelt hen så meget læsning, og jeg kan ikke finde nogen steder, hvor de direkte sammenligner dem. Er der nogen her, der ved lidt mere om hvad forskellene er?

michaelbm

• Newbie
  • *
    • Vis profil
    • http://Modelskibet.dk
« Svar #4 Dato: Januar 29, 2014, 19:12:28 19:12* »
Der er ikke den store forskel på det, som du kan med anlæggene (MX, MC og MZ). Du skal dog overveje nøje, hvad du vil have af funktioner, så du vælger det rigtige anlæg, da der kan være forskel på antallet af kontakter, drejeknapper, Nautic-moduler m.m.

Generelt: MZ er en nyere udgave af MX (hvad angår hardware - bla. farveskærm). MC indeholder Nautic-moduler.
Think twice - you can only cut once!