Forfatter Emne: Schnellboot S100 af Frands Frandsen  (Læst 27544 gange)

Filip L

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 156
    • Vis profil
Schnellboot S100 af Frands Frandsen
« Svar #30 Dato: Maj 04, 2015, 20:45:23 20:45* »
Hold da helt K...... Mand det går hurtigt med dit byggeri der skal nok nå at blive godt *tup*
Mvh Filip *yummy*

Frands Frandsen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 84
    • Vis profil
Schnellboot S100 af Frands Frandsen
« Svar #31 Dato: Maj 04, 2015, 21:21:56 21:21* »
Citér
Filip L skrev:

Hold da helt K...... Mand det går hurtigt med dit byggeri der skal nok nå at blive godt *tup*


Hej Filip

Næææ - Så hurtig går det slet ikke.
Jeg har bare haft min dokumentation liggende og vente på, at jeg skulle blive helt færdig og så kunne jeg fortælle hele processen.
Men da jeg havde fundet jeres hjemmeside og set jeres måde, at udfører opgaverne på, blev jeg inspireret til også, at fortælle om mine oplevelser.
Måske kan nogle af mine ideer bruges af andre, og måske er der nogen, der vil hjælpe mig med gode råd og ideer.

Så det kan godt være, jeg kommer til, at hænge lidt i bremsen, når vi når frem til min båds nuværende status :)

Mvh
Frands
Men tak skal du have, jeg håber også resultatet bliver godt :)

servicechefen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 648
    • Vis profil
Schnellboot S100 af Frands Frandsen
« Svar #32 Dato: Maj 05, 2015, 08:15:30 08:15* »
Hej Frands.

Fantastisk god beskrivelse af dit projekt - og en dejlig masse billeder!

Eneste ønske er LIDT større billeder, for din finish fortjener store billeder, så vi rigtig kan nyde detaljerne!

Glæder mig stadig til at høre om den specielle rorfunktion..

Mvh.  Christian

Frands Frandsen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 84
    • Vis profil
Schnellboot S100 af Frands Frandsen
« Svar #33 Dato: Maj 05, 2015, 13:25:12 13:25* »
Citér
servicechefen skrev:

Hej Frands.

Fantastisk god beskrivelse af dit projekt - og en dejlig masse billeder!

Eneste ønske er LIDT større billeder, for din finish fortjener store billeder, så vi rigtig kan nyde detaljerne!

Glæder mig stadig til at høre om den specielle rorfunktion..

Mvh.  Christian


Hej Christian
Tak for de pæne ord :)
Jeg vil prøve, at presse vores admin til grænsen med de næste billeder :):)

Jeg glæder mig også til, at fortælle om den helt specielle rorfunktion bådene havde, og hvordan jeg har prøvet, at efterlignet virkemåden.
Men det bliver nok først i Weekenden jeg får ting og sager indlagt.

Mvh
Frands

tica

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Indlæg: 1116
    • Vis profil
Schnellboot S100 af Frands Frandsen
« Svar #34 Dato: Maj 05, 2015, 15:45:13 15:45* »
Dette billede er 1024X683 og fylder knap ½Mb.

Billeder i tråden må fylde op til 1Mb men alt over ca½Mb og 1024X768 (max værdier) giver umiddelbart ikke en bedre visning.

Mvh
Carsten
« Senest Redigeret: September 29, 2019, 14:35:47 14:35* af Admin »
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

Allan M

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 352
    • Vis profil
    • http://www.allanmou.dk
Schnellboot S100 af Frands Frandsen
« Svar #35 Dato: Maj 09, 2015, 16:48:21 16:48* »
Det må jeg sige Frands. Din byggeteknik fejler ikke noget, det er så det grænser til perfektionisme.
Nu må du jo sikre at det også kan ses når båden er bygget. Super flot arbejde. Ser frem til flere billeder.
Allan.
If you havent grown up by age 50 You don´t have to

Frands Frandsen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 84
    • Vis profil
Schnellboot S100 af Frands Frandsen
« Svar #36 Dato: Maj 10, 2015, 19:59:48 19:59* »
Citér
Allan M skrev:

Det må jeg sige Frands. Din byggeteknik fejler ikke noget, det er så det grænser til perfektionisme.
Nu må du jo sikre at det også kan ses når båden er bygget. Super flot arbejde. Ser frem til flere billeder.
Allan.


Hej Allan

Mange tak for dine super pæne ord.
Jaaaa ! Jeg kan godt lide, at tingene er i orden :) Så jeg er ikke så hurtig til at bygge, men jeg prøver, at gøre det så godt, at jeg kan være mit arbejde bekendt.

Du skriver, at jeg skal huske, at tingene skal kunne ses når båden er færdig.
Jeg har tænkt på det og jeg har en plan, hvis det lykkedes for mig, bliver den ikke som mange  andre gør, og så bliver der fri sigt ned i maskinrummet :)
Men hvis min ide gå i vasken, vil jeg gerne have hjælp. men jeg prøver lige først :)

Mvh
Frands

Frands Frandsen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 84
    • Vis profil
Schnellboot S100 af Frands Frandsen
« Svar #37 Dato: Maj 10, 2015, 20:10:06 20:10* »
Nu vil jeg prøve at fortælle lidt om Lüssen effekten.
Jeg er ikke ekspert i denne form for teknologi, så alt jeg nu skriver, er hvordan jeg har opfattet virkemåden ved, at læse en masse Tyske og Engelske hjemmesider, og da mit tyske ikke er for godt, kan jeg sagtens have misforstået noget.
Så hvis der er nogen specialister på området, modtager meget gerne rettelser eller oplysninger til min opfattelse af Lüssen effektens virkemåde.
Man havde en løbende udvikling og forbedringer på bådene fra 1930’erne og frem til krigens slutning.
I dette tidsrum arbejdede og udviklede man ideen med den såkaldte Lüssen effekten. Sjovt nok blev ideen udviklet på skibsværftet Lüssen i Bremen (som stadigvæk bygger mange forskellige slags skibe).
http://www.luerssen-yachts.com/#en/start
http://maritimedanmark.dk/?Id=19397
Man startede med, at finde ud af at lave en brydning af vandstrømmen lige bag den midterste propel.
Næste udvikling blev fundet ved et uheld. Under en sejlads, fandt man ud af, at under høj fart og kraftig ror styring opnåede man en højere hastighed, dette ville man udnytte ved, at man på hver side at hovedroret monterede  små trim ror på styrbord og bagbord side.
Samtidig byggede man en "Staukiel" det vil sige agterendens bund blev planet, (se billed nedenfor).
Disse trim ror kunne man så dreje i en vinkel på op til 30 grader udad, derved fik man dannet et luftfyld område bag ved trim roret og agterstavnen.
Dette medførte mindre vand under båden, derved mindre modstanden, (man kan sige, at man løfter agterstavnen) med resultat, at man opnåede en højere hastighed.
 
Når bådene kom op omkring 28 Knob blev begge side trim ror sat ud til 30 grader og farten hævede sig med 2 knob, med samme omdrejningstal og samme brændstof forbrug.
Når der så var kommet luft under agterskibet, reducerede man vinklen på de 2 trim ror til 17 grader.
Trim rorene blev i denne stilling indtil båden kom under 28 knob hvor alle 3 ror så kørte parallel.
Hele dette forløb foregik manuelt fra en plads i maskinrummet.
Nedenstående billed er fundet på nettet.
« Senest Redigeret: September 29, 2019, 14:36:41 14:36* af Admin »

Frands Frandsen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 84
    • Vis profil
Schnellboot S100 af Frands Frandsen
« Svar #38 Dato: Maj 10, 2015, 20:15:48 20:15* »
Nu til mit projekt:
Jeg har ikke opfundet den funktion, som jeg nu vil beskrive i tekst og billeder.
Men jeg vil sige, at jeg selv har fundet på hvordan, jeg ville bygge ”min version”  at Lüssen effekten i en RC båd 
Nå nu ikke mere skriveri, nu må vi hellere komme til, at se billeder.

Denne gang vil jeg for at holde overblikket, starte med at vise den færdige opstilling.
Derefter kommer så en billedserie som viser arbejdsprocessen.
« Senest Redigeret: September 29, 2019, 14:36:59 14:36* af Admin »

Frands Frandsen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 84
    • Vis profil
Schnellboot S100 af Frands Frandsen
« Svar #39 Dato: Maj 10, 2015, 20:25:07 20:25* »
Så kommer billedserien som omhandler bygning af "slæden" til den lille servo som skal styre selve Lussen effekten.
« Senest Redigeret: September 29, 2019, 14:38:30 14:38* af Admin »

Frands Frandsen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 84
    • Vis profil
Schnellboot S100 af Frands Frandsen
« Svar #40 Dato: Maj 10, 2015, 20:39:56 20:39* »
Så skulle "slæden være klar"
Nu går vi så til holderen for hoved servoen.
« Senest Redigeret: September 29, 2019, 14:39:58 14:39* af Admin »

Frands Frandsen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 84
    • Vis profil
Schnellboot S100 af Frands Frandsen
« Svar #41 Dato: Maj 10, 2015, 20:48:10 20:48* »
Så er vi kommet så langt at de 2 servo motorer kan monteres.
« Senest Redigeret: September 29, 2019, 14:40:49 14:40* af Admin »

Frands Frandsen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 84
    • Vis profil
Schnellboot S100 af Frands Frandsen
« Svar #42 Dato: Maj 10, 2015, 21:07:04 21:07* »
Nu skal styre enheden monteres i båden.
Den næste billedserie er blevet ændret siden. På grund af vægtproblemer, har jeg været nød til en kritisk gennemgang af alle materialerne i båden.

Jeg har bortboret materiale som ikke er nødvendig og ændret de enkelte enheder så alt er blevet lettere :)

Ændringen på styre enheden er, at de justerbare fødder som holder hoved servoen er blevet fjernet.

Alle materialerne er som vist på de foregående billeder er blevet filet ned til minimum gods tykkelse. Rørene er udboret ligeledes til minimum gods tykkelse.
Alt er blevet vejet før og efter modifikationerne. jeg vil senere vise en oversigt på sparet vægt :)
« Senest Redigeret: September 29, 2019, 14:42:39 14:42* af Admin »

skj13

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 634
    • Vis profil
Schnellboot S100 af Frands Frandsen
« Svar #43 Dato: Maj 10, 2015, 21:45:26 21:45* »
har du overvejet at bruge styren rør. Jeg har haft det samme problem med vægte på min 1/72 rc hermann marwede, og 10 gram her og 50 gram der, det bliver hurtigt til mange gram.
Søren K Johansen

Frands Frandsen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 84
    • Vis profil
Schnellboot S100 af Frands Frandsen
« Svar #44 Dato: Maj 10, 2015, 22:17:34 22:17* »
Citér
skj13 skrev:

har du overvejet at bruge styren rør. Jeg har haft det samme problem med vægte på min 1/72 rc hermann marwede, og 10 gram her og 50 gram der, det bliver hurtigt til mange gram.


Hej Søren
Ja du har helt ret, mange sparede gram kan hurtig blive til noget.
Når jeg har valgt div. materialer som Batt. vandpumpe m.m. har jeg helt sikkert set på vægten.
Du har ret, jeg kunne godt havde valgt styren.
Men jeg har et problem !! Jeg elsker, at arbejde med messing og så synes jeg, det er rigtig pænt når man er færdig :) Samtidig synes jeg der er lidt historisk i det, at bruge messing på et skib.
Siden jeg er blevet opmærksom på, at man ikke bare kan komme alt mulig i et skib uden, at det skal omdøbes til U-båd ser det ud til, at jeg har fået mere kontrol over tingene. Så min nuværende vægt (båden) er 2,6 kg. det vil sige, at jeg har 600g tilbage fordi totalvægten må max blive 3,2 Kg ellers passer vandlinjen ikke til en fuld lastet Schnellboot.
Dette mål tror jeg, holder, ellers må jeg spare mandskabet :)

Jeg vil senere vise min søsætning og vægtprøver på vandet.
Men mange tak for rådet, jeg vil have det i mente :)

Mvh
Frands