Hej Michael
Det var rigtig mange ting man skal tage højde for, jeg tror ingeniøren bare vil holde på en hemmelighed

Næææ der er nok noget om sagen, jeg havde håbet det samme som du, at der var et Excel regneark.
Nå alting skal jo heller ikke være let

Jeg har allerede prøvet, at gøre mine erfaringer! Jeg havde en ny skrue med 3 blade med en diameter på 25 mm og en stigning på 30 -35 men den var jeg lidt betænkelig med at bruge.
Så havde jeg en gammel 2 bladet skrue der godt nok havde en diameter på 30 mm og en stigning på omkring 35-40 grader.
Men det, at der kun var 2 blade mente jeg opvejede den store diameter.
Jeg skulle blive klogere!
Jeg satte båden i vandet det blæste stadigvæk, men ikke så meget som forleden dag og det gik super godt båden røg af sted og kom også fint tilbage i modvind og bølger.
Det gik jo superfint og jeg muntrede mig.
Efter 3-4 minutter undrede jeg mig dog lidt, for midt ude på søen begyndte det, at gå noget langsomt og så stoppede motoren lige pludselig:(
Nå - jeg måtte så bare, gå over til den anden bred og vente på at båden drev i land.
Ja - Ha ha jeg havde brændt motoren af, jeg glemte jo lige, at sejle ind til land og mærke på hvor varm motoren var, efter den første runde

Nå jeg havde heldigvis en anden motor til, at ligge den er nu isat og båden kan sejle igen.
Det var derfor jeg havde håbet på, at der lige var noget smarte udregninger man kunne gøre.
Nu vil jeg prøve, at sejle en tur med den anden skrue, men mærke på motoren ind imellem, og som du skriver, så må jeg prøve mig frem.
Jeg skal lige og læse dit link
og mange tak for din forklaring
Mvh
Frands