Forfatter Emne: Projekt Cæsar  (Læst 3597 gange)

Max

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 19
    • Vis profil
Projekt Cæsar
« Dato: Marts 27, 2016, 12:56:15 12:56* »
I forbindelse med min historiske interesse er jeg nået til romertiden og er derfor sprunget
tilbage i tiden for at lave noget tidsvarende til mit andet modelskib.
Jeg har dog ikke kunne finde så mange forskellige modelkits fra denne tid.
Dette er formentlig på grund af at man ikke ved nøjagtig hvordan skibene så ud i tiden
før og omkring vore tidsregning. Man har kun lidt skitser fra arkæologiske fund på bl.a.
gamle vaser og indgraveringer samt lidt rester fra fund i middelhavet.
Det kan  derfor være svært med autenciteten, når man i dag forsøger at lave skitser og
tegninger over disse gamle skibe.(gad nok vide hvad Cæsar ville have sagt :D)

Men det blev til denne lidt sjove konstruktion fra Mantua kits - en galej eller ”bireme” fra
Cæsars tid, som ser ud til at kunne blive en overkommelig udfordring for mine gamle
rystende hænder. Den er desuden næsten identisk med en beskrivelse af et sådanne skib
som jeg har i en gammel bog ”skibet”.

Det første at bemærke ved dette laser udskåret kit, er den noget blandet kvalitet.
Noget af træet er super kvalitet hvor andet er knapt så godt lavet.

F.eks. er dækket fint færdig lavet som en hel laser udskåret finerplade med nedgraverede
dæksplanker så man ikke skal lægge dem på enkeltvis.
Dette er jo luksus, men de udskårne områder hvor spanterne skal gå igennem, for
at danne en lønning er op til 4-5 mm ved siden af.
(Tror at nogen har fået indtastet forkerte data i den laser udskærings-robot *hmm*)
Jeg har derfor måtte skære ekstra ud flere steder for at få dette tilrettet.
Dertil måtte jeg slibe en del af selve dækket for delvist at få fjernet nogle grimme mærker.
Måske dannet fra en eller anden fremførings mekanisme under produktionen.

Skroget laves som et dobbelt skrog med først et lyst lag balsatræ planker og derefter et
tyndt lag med finer planker af en væsentlig mørkere træsort.
Balsatræ plankerne er super lette og meget smidige og de kan let bukkes en hel del uden
anden form for behandling.
Men de tynde finer planker er desværre flosset i kanterne og meget skrøbelige.

Årerne er nemme at samle med lidt lim og lidt slibning. Til gengæld er der også 32 af dem i
2 forskellige størrelser. Dem vil jeg forsøge at lave sideløbende med resten af byggeriet
så alle ikke skal laves til sidst.

Her et par billeder:









//Max

tica

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Indlæg: 1116
    • Vis profil
Projekt Cæsar
« Svar #1 Dato: Marts 28, 2016, 10:39:40 10:39* »
Spændende og anderledes projekt
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

Max

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 19
    • Vis profil
Projekt Cæsar
« Svar #2 Dato: April 24, 2016, 14:58:29 14:58* »
Det lyder måske lidt underligt, for selv om jeg er gået på pension og har fået
mere fritid, går det ikke nødvendigvis meget hurtigere med bådebyggeriet.
For selv når jeg prøver at begrænse antallet af hobbyer og interesser er der
alligevel alt for mange at se til ;)

Men nu har jeg da fået lagt lidt første lags planker.
På grund af det noget utraditionelle skrog har jeg alligevel været nød til at
bruge lidt salmiakspiritus, der hvor plankerne bukker i flere retninger samtidig.

Har prøvet at få dem lagt så jævnt som muligt så det ikke burde være nødvendigt
at spartle, men kan nøjes med at slibe lidt.
Der kommer jo det tynde lag finer planker på til sidst.

Har i øvrigt svært ved at vænne mig til hvad der er forstavn og agterstavn på denne model.
 
Forstavn :-)


Agterstavn :-)




Max//

Max

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 19
    • Vis profil
Projekt Cæsar
« Svar #3 Dato: September 17, 2016, 18:05:12 18:05* »
Efter en lang sommerpause er der nu igen kommet lidt i gang i Cæsar (kæmpekanoen :-)

De fleste finer-planker er lagt på skroget og skal nu slibes og senere lakeres.
Da jeg synes det rå træ er pænest vil jeg helst undgå at male modellen for meget.

Nederste del af ro-kasserne til årene er blevet monteret og for at give nogenlunde den
samme farve som resten skroget, har det  fået lidt mørk bejdse.
Desværre er flere af de laser udskåret plader lavet af noget meget lysere lamineret træ og
er af en noget dårligere kvalitet.
Hullerne til årene er heller ikke afpasset med spanterne i skroget, så jeg har nogle steder
måtte skære ind i disse for at kunne få plads til at montere en åre.

Det næste bliver nu at få lavet øverste del af ro-kasserne samt at opbygge lønningen i
for og agter skib.










//Max