...Det er vist min (dsmj) "skyld", at emnet er bragt på bane. Jeg skulle have lidt hjælp med at få red.billeder der kan sættes ind på min profil. Således slap det ud, at jeg bygger mine modeller - fremdels af karton. ikke "pap"! som nogle fejlagtigt opfatter det. Det er min erfaring, at karton ringeagtes som byggemateriale, de "traditionelle" modelbyggere regner ikke karton for "rigtige" byggematerialer, heri begår de en megafejltagelse!! Karton er ent fortrinelig og meget velegnet mbyggemateriale, og det fremstilles i mange gode kvaliteter og tykkelser, det er let at arbejde med, ... det sviner ikke (ingen støv og savsmuld) - det fordrer ikke dyre værktøjer, og det er stort set "overfladebehandlet færdigt" inden anvendelsen.
I øjeblikket har jeg en model af "Bismarck" i 1:100 på bedding (vandliniemodel) med en totallængde på 2.59m!! Og! skroget er så stærk, at det kan bære min vægt 95kg!! ... uden at b ryde sammen!! Det er et spørgsmål om konstruktion.
Karton er yderst velegnet til f.eks standmodeller, men også sødygtige modeller kan man bygge af karton, det er udelukkende et spørgsmål om, at "forsegle" materialet mod vand og fugt ... ganske som en træbygget model: Træet kan revne og "slå sig" ved kontakt med vand, karton bliver "blødt som smør" ... det er i al sin enkelthed forskellen.
Karton har - som føranført - mange gode egenskaber og fordele: Det er relativt billigt - det fås i mange varierende kvaliteter, - det sviner ikke ved bearbejdelsen, det er let og bekvemt at bearbejde, - det kræver ikke avancerede værktøjer. Man kan stort set klare sig med en god saks, standleykniv ... og lim, ... og så er det et billigt materiale. Hertil kommer så de "normale" materialer: Maling, lak o.s.v.
Jeg har efterhånden 30 års erfaring med karton og bygger fremdeles i disse materialer, når det drejer sig om "stålskibe" træskibe skal - naturligvis - bygges i træ!
Med karton kan man nå fremragende resultater der snildt kan stå mål med træ og glasfiber,på en velbygget model kan man umuligt afgøre om det er karton, træ, eller glasfober der er anvendt.
Jeg kan varmt anbefale, at man forsøger sig med disse - lidt "utraditionelle" materialer, og man vil hurtigt erfare, at det er lige så velegnet som alt andet, og i mange tilfælde mere bekvemt at arbejde med. Jeg vil forsøge at lægge nogle billeder ind på min profil (dsmj), så kan man jo selv afgøre og bedømme resultaterne.*tup*