Forfatter Emne: Knappenåle ???  (Læst 4154 gange)

Lasse68

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Knappenåle ???
« Dato: Juni 14, 2009, 01:06:57 01:06* »
Hej erfarne brugere/modelbyggere.

Jeg er helt ny her på forummet og ganske uerfaren i den ædle modeskibsbyggekunst - derfor vil i muligvis blive belemret med lidt spørgsmål det næste lange stykke tid he-he

Det korte af det lange er altså at jeg for et par uger siden besluttede at få mig ( endnu ) en hobby. Resultatet blev altså modelskibsbygning og fortrinsvis i træ selvom jeg også roder lidt med polyester og glasfiber i min anden hobby - En gammel Mercedes der er ombygget til en rigtig gangsterslæde.
I går var jeg så i Ølstykke hos min gamle ven Michael BM og købe et byggesæt "BRUMA" fra italienske Panart/Mantua. Fjorten dages nærlæsning af www.modelskibet.dk havde overbevist mig om at det var det rigtige sted at begynde.
 :o var Michaels umiddelbare ansigtsudtryk da jeg fortalte ham hvad jeg havde i sinde. Efter en længere snak om mit valg af model og min stædige fastholdelse af at jeg ikke gad starte med et skib som blev færdigbygget på en måned endte jeg ud i at min første beslutning var den rigtige men at jeg var en noob så jeg selvfølgelig skulle have alt hvad der nu var nødvendigt for at bygge nævnte model. Jeg fik købt andre skruer i messing, motorer og kardankryds, motorholdere, lim og meget mere. En rigtig ønskesituation for en sælger der står med en kunde, der med blanke øjne lige har sagt "sælg mig alt hvad du kan." Til sidst spørger Michael mig så " Hvad med knappenåle - Har du det ? " og her kommer vi så til mit spørgsmål:

- Hvad skal jeg bruge knappenåle til ?

Har det noget med plankerne at gøre. BRUMA er med dobbelt beklædt skrog. Balsa inderst og noget hardwood udenpå.
Hilsen Lasse68

-------------------------------------------------
[small]....Maa du opgive kampen, det Gud forbyde, skal du vikle dig i Fanen og dø\".

Gammel Faneed
[/small]

Steen B

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Knappenåle ???
« Svar #1 Dato: Juni 14, 2009, 08:33:42 08:33* »
Hej Lasse

Jamen velkommen til! :) Både som modelskibsbygger og som medlem af forumet her. Det med at stille rigtigt mange spørgsmål - det skal du bare gøre; det er derfor at forumet er oprettet, og jeg er helt overbevist om at alle vi "gamle" (mig selv inklusiv) gerne vil hjælpe dig, hvis du løber ind i "tekniske problemer" eller falder over andet, som du ikke lige kan "hitte ud af".

Knappenåle? Jow - du har brug for noget, der kan holde din lister fast til spanterne, mens limen tørrer, og der er mange måder at gøre det på. Een af dem, er at benytte knappenåle. Hvis du vil bruge nåle, så vil jeg dog anbefale dig, at du bruger de dersens små i plastic som man kan sætte på opslagstavler. De har et mere faldt hoved, og du bliver derfor ikke HELT så øm i fingerspidserne, når du bruger dem.

En anden måde du kan fastholde listerne mens limen tørrer, er at købe et par håndfulde af de der små klemmer, som typisk kan fås i byggemarkeder, Du kan evt. også bruge ganske almindelige tørresnors-klemmer. BLot skal du sikre dig, at de dels er stramme nok, og dels vil jeg anbefale, at du bruger dem i plastic, da du ellers riskerer at få limet en træklemme fast til skroget - nok ikke helt i overensstemmelse med det virkelige skib!:D

En helt 3. metode - som jeg selv har brugt med god gavn, er at benytte hæfteklammer! Jeg ved godt at det kan lyde lidt voldsomt, men faktisk er det ikke så slemt som det lyder, og det er faktisk nemt at gøre det på denne måde.

Held og lykke med "skiwet" - og husk gerne at lægge nogle billeder ind her, så vi andre kan følge med i processen.

Mvh
Steen
De eneste dårlige spørgsmål er dem, der IKKE bliver stillet! :)

danholm

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Knappenåle ???
« Svar #2 Dato: Juni 14, 2009, 09:03:19 09:03* »
Hejsa
Der er jo også den mulighed at bruge det de fleste modelbyggere bruger, nemlig T-pins der er lavet til modelbygning. de er nemme at sætte i og gør det meget nemmere at trække ud hvis de sidder fast i lidt lim.

Lasse68

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Knappenåle ???
« Svar #3 Dato: Juni 14, 2009, 15:00:20 15:00* »
Super tak for den hurtige og gode tilbagemelding.

Jeg havde jo antydet at jeg muligvis var på sporet. Det der forvirede mig var at jeg flere steder havde set disse plastikklemmer som du, Steen B, skriver om. Dem havde jeg tilfældigvis en del af i forvejen og i min fremadrettede tankelinje var de da også min umiddelbare løsning. Når jeg så tænker lidt over det, kan det da muligvis godt blive svært med en del af plankerne, især de sidste + andet lag hardwood. Her er nålene selvfølgelig løsningen.

Ihhh...jeg elsker sådan et forum hvor man næsten snubler over hinanden i hjælpsomhed. Jeg lover at jeg nok skal bidrage med alt hvad jeg nu kan.

Billeder skal også nok blive uploadet efterhånden som processen skrider frem.
Hilsen Lasse68

-------------------------------------------------
[small]....Maa du opgive kampen, det Gud forbyde, skal du vikle dig i Fanen og dø\".

Gammel Faneed
[/small]

michaelbm

• Newbie
  • *
    • Vis profil
    • http://Modelskibet.dk
Knappenåle ???
« Svar #4 Dato: Juni 14, 2009, 16:21:16 16:21* »
Hej Lasse

Du skal bruge enten knappenåle eller disse:

Byggenåle

Men de er desværre pt udsolgt, og der går et par uger endnu inden de er på lager. Så derfor spurgte jeg om du havde knappenåle...

B)
Think twice - you can only cut once!