Forfatter Emne: Renovering af Neptun fra Graupner  (Læst 25744 gange)

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
Renovering af Neptun fra Graupner
« Dato: December 29, 2010, 07:52:30 07:52* »
For nogen tid siden købte jeg lidt RC både af en bruger på RC galleriet, her i blandt Neptun fra Graupner. Den Var sejlklar men havde IMHO brug for den helt store omgang for at leve op til mine ønsker. Båden var bygget af en knægt på 15år med de evner han nu en gang havde på det tidspunkt, så intet af det der skrives senere er på nogen måde en nedsabling af ham.

Jeg har brugt en del tid på at skille skibet helt ad, det eneste jeg ikke har fjernet er skrueakslen og rorstamme.

Der er brugt en del tid på at rette op på tidligere fejl og et meget dårligt malearbejde. Men nu er selv genopbygningen begyndt. Jeg har heldigvis begge tegninger der fulgte med byggesættet så jeg har mulighed for at genskabe en del af de manglende dele.

Det startede med dette:

« Senest Redigeret: December 29, 2019, 17:33:56 17:33* af tica »
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: December 29, 2010, 07:54:09 07:54* »
Overbygningens 2 dele er samlet og forstærkninger monteret. Jeg har fået skåret alle vinduer ud og monteret døre.
« Senest Redigeret: December 29, 2019, 17:34:15 17:34* af tica »
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: December 29, 2010, 07:55:11 07:55* »
Nye dæksplader er skåret ud og montering er næste skridt.
« Senest Redigeret: December 29, 2019, 17:34:38 17:34* af tica »
Mvh
Carsten

FARF

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: December 29, 2010, 10:09:34 10:09* »
Ros til dig Carsten. et renoveringsarbejde kan næsten se mere tidskrævende ud end bygningen af modellen fra kassen :-)  Så er dine vinteraftener jo til rigelighed optagede :-)

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: December 29, 2010, 10:35:32 10:35* »
Takker :-)

Og jep det havde været hurtigere at købe et nyt byggesæt men det koster jo, jeg er pt arbejdsløs så har rigeligt med tid men få kr at gøre godt med.  Når jeg er færdig med Neptun, så står der en ½ færdig Billing Boats Polar på lager men den er ikke komplet, så er der lige en Kadet og min gamle Banckert trænger også til den store tur.
Når ja også skal der bygges et nyt skrog til Bedette da det 1. er revnet flere steder (byggesjuks).
Mvh
Carsten

Holger

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: December 29, 2010, 12:19:14 12:19* »
Hvis der skal fjernes maling fra skroget og lign. har jeg, med succes, smurt det hele ind i brun sæbe, og derefter
lukket det inde i en pose eller wita-wrap, ladet det ligge nogle timer, så er malingen opløst og kan tørres af.
måske skal det gøres et par gange hvis det er tykke lag,

Holger
smil! og verden smiler til dig

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: December 29, 2010, 12:24:28 12:24* »
@Holger

Det vil jeg da lige teste på "Kadet" da den står som næste i køen. Har "leget" med brunsæbe på malet glasfiber (bundmaling) og det virkede, men var /er ikke sikker på at det virker på plast/ABS/styren.

Så er det testet på både Neptun og Kadet:

Resultatet for Kadet er at 99% af malingen er væk :D

Resultatet for Neptun er at det ikke ser ud til at bide på samme måde på den maling der er brugt der mat i forhold til blank på Kadet, men har kun givet en gang pt, så fortsætter i det nye år.

Udfører en test på Polar skroget med flere forskellige råd fundet på nettet og ligger det op. Igen i det nye år.
« Senest Redigeret: December 29, 2019, 17:37:06 17:37* af tica »
Mvh
Carsten

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Januar 06, 2011, 08:46:26 08:46* »
Så er der sket lidt mere, alle dæk er limet og skorstenen er monteret, der skal lige slibes en gang mere omkring skorstenen.

Næste opgaver er at få samlet gelænderet, skåret davider til redningsbådene og prøvemontere røggeneratoren i skorstenen.
« Senest Redigeret: December 29, 2019, 17:37:53 17:37* af tica »
Mvh
Carsten

Holger

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Januar 06, 2011, 11:44:31 11:44* »
Spændene at følge renoveringen/byggeriet, det ser flot ud!
hvilke type røggenerator skal der i´
Jeg har ledt lidt på nettet, men kun fundet nogen der er rimelige dyre, og samtidig bruger de meget strøm
smil! og verden smiler til dig

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Januar 06, 2011, 15:44:43 15:44* »
Takker :-)

Jeg har valgt denne http://www.modelskibet.dk/product.asp?product=3696 som Røggenerator. Den køre ikke så længe på en påfyldning og det er mere som sjov for niecerne og nevøen. Ang. strøm er det ikke et problem regner med at smide et 6V 7AH batteri i både for ballast og sejltid.
Mvh
Carsten

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Januar 22, 2011, 18:59:51 18:59* »
Så er der sket lidt mere.

Skroget er nu næsten klart til maling.
« Senest Redigeret: December 29, 2019, 17:38:41 17:38* af tica »
Mvh
Carsten

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Januar 22, 2011, 19:00:28 19:00* »
Gelænder er nu samlet.
« Senest Redigeret: December 29, 2019, 17:39:11 17:39* af tica »
Mvh
Carsten

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: Januar 23, 2011, 13:46:36 13:46* »
Så blev der lavet plads til røggeneratoren og den blev testet :-)

Så nu står det på 2 gg glatfix på træet med slibning, herefter grunder ind og udvendigt. Matsort maling indvendigt, hvid overbygning med grønt dæk.
« Senest Redigeret: December 29, 2019, 17:39:51 17:39* af tica »
Mvh
Carsten

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: Marts 01, 2011, 21:12:23 21:12* »
Lige en hurtig update, jeg har ikke glemt jer men jeg har endelig fået arbejde så de sidste uger har været brugt på at afslutte div. andre projekter i huset og ude i byen (læses familie).

Den eneste fremgang der har været er at min airbrush virker igen, nu skal der så bare vådslipes efter første omgang maling med div. defekter.

Men regner med at der ikke sker det store de næste par uger pga. energien ryger på det nye job.

Vh
Carsten
Mvh
Carsten

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: Juni 07, 2011, 16:54:12 16:54* »
Så er der sket lidt på det bette værft. (der køre 3 sideløbende projekter lige pt)

Dæk og skrog er nu forbundet :-)

Det ligger nu og hærder. Det kan skimtes at der er monteret holder til batteriet som er en Lead Gel celle på 6V / 7Ah hmm tror kun jeg skal lade en gang om året ;-)
« Senest Redigeret: December 29, 2019, 17:40:38 17:40* af tica »
Mvh
Carsten