Forfatter Emne: Renovering af Neptun fra Graupner  (Læst 26183 gange)

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
Renovering af Neptun fra Graupner
« Svar #30 Dato: Juni 05, 2012, 18:40:24 18:40* »
Så sker der lidt igen.

Ankerspil er pillet fra hinanden og skal renses og div. grater ect. skal fjernes.
« Senest Redigeret: December 29, 2019, 17:46:41 17:46* af tica »
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #31 Dato: Juni 05, 2012, 18:41:43 18:41* »
Forreste dæk er monteret samt jeg er begyndt på søgelænder.
« Senest Redigeret: December 29, 2019, 17:46:23 17:46* af tica »
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #32 Dato: December 27, 2012, 20:08:36 20:08* »
Der er blevet ryddet op i på værftet og der er sket lidt med Neptun, jeg er ikke tilfreds med resultatet så skal lige "rase" af inden der kommer billeder, jeg kan åbenbart ikke blive gode venner med de der vandbaserede malinger.
Mvh
Carsten

Jumbo

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #33 Dato: December 28, 2012, 04:39:34 04:39* »
Jeg har også prøvet at få venskab med det vandfarve man kan købe ved Michael det gik ikke tror jeg vaskede det af 3- 4 gange før jeg opgav venskabet :@
Kun en tåbe frygter model hobby*stress*

michaelbm

• Newbie
  • *
    • Vis profil
    • http://Modelskibet.dk
« Svar #34 Dato: December 28, 2012, 09:11:50 09:11* »
Har du husket at male med Primer først? Ellers er det spildt arbejde...
Think twice - you can only cut once!

immertreu

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #35 Dato: December 28, 2012, 10:25:51 10:25* »
Hej
Et sidste spørsmål inden året løber ud
Jeg bruger VALLEJO til at male med men nu læser jeg det ikke er godt at vandslibe? hvad er problemet *pray*
Har også prøvet VALLEJO SPRAYLAK men den kunne ikke tåle at komme i vand selv efter den var hærdet af i flere dage den blev grå efter en halv time i vandet men når den kommer op på land og står en halv time forsvinder det grå skær igen så den suger vand det er ikke smart når det er til en modelbåd.
Jeg maler med pensel og synes VALLEJO er godt at arbejde med flyder fint sammen hvis man fortynder det lidt.
Gode råd modtages da den båd jeg er igang med nok skal vandslibes*comfort*
Godt nytår til alle *lol*
Bent Immertreu

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #36 Dato: December 28, 2012, 10:41:22 10:41* »
Jeg bruger en badger airbrush 250

@Michael det er den hvide primer der driller i denne omgang, den løber og vil ikke dække ordenligt har rystet den længe og ikke fortyndet den.

@Bent Da jeg prøvede at vandslibe med korn 800-1000 så var det som om at malingen blev til til fnuller som så igen gav streger i underlaget. Et gæt kan være at malingen bliver opløst en smule når der slibes med vand ?

AM (Konen) har brugt vallejo maling til sin Bluenose II med rigtig godt resultat, Hun malede med pensel.
Der er afsluttet med en acryl halvmat klarlak, regner med at gøre det samme på Neptun.
Mvh
Carsten

immertreu

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #37 Dato: December 28, 2012, 12:44:35 12:44* »
Hej
Er den halvmatte lak også VALLEJO eller et andet mærke?
Det ser ud til at VALLEJO ikke kan lide vand efter det er hærdet af selv om de beskriver det vandfast

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #38 Dato: December 28, 2012, 14:12:19 14:12* »
Lakken er en mat og ikke en halvmat som skrevet ovenfor fra Belton på sprayflaske.

Det er altid en god ide at prøve den valgte lak af på samme underlag samt farver før man bruger den på skibet det er så surt at skulle slibe alt ned igen hvis det koger op eller krakelere.
Mvh
Carsten

michaelbm

• Newbie
  • *
    • Vis profil
    • http://Modelskibet.dk
« Svar #39 Dato: December 29, 2012, 09:36:28 09:36* »
Jeg har malet (med airbrush) min Graupner MICRO MAGIC med Vallejo Premium RC-Color:

1. Vådslibning på ABS-skroget med korn 1000
2. Et lag primer, hvid farve
3. Et lag Candy-Rød. Tørretid 24 timer
4. Et lag Candy-Rød. Tørretidtid 24 timer
5. Meget forsigtig vådslibning med korn 1200
6. Et lag Candy-Rød. Tørretidtid 24 timer
7. Et lag Gloss Varnish (klar lak). Tørretid 24 timer
8. Et lag Gloss Varnish (klar lak). Tørretid 24 timer

Som fortynder er der brugt Vallejo Premium Reducer, og der er tilsat et par dråber Vallejo Premium Retarder til hver portion maling (for at ændre tørretiden fra 4-6 minutter til 10-12 minutter).

Og der har absolut ikke været nogen problemer. Selv når sejlbåden har ligget nogle timer i vandet, preller vandet blot af, når den tages op. Ingen misfarvninger.

Det eneste, som jeg har oplevet, er beskyldninger om, at jeg har købt skroget færdigmalet fra Graupner.

Samme type maling bruges i øvrigt på juniors Tamiya lastbil skala 1/14 med lige så gode resultater.
Think twice - you can only cut once!

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #40 Dato: December 29, 2012, 15:37:45 15:37* »
Jeg har oprettet en tråd under bemaling, lad os samle gode råd og spørgsmål om brugen af Vallejo maling der.

http://www.skalamodelskibe.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1004&pid=8495#post_8495
Mvh
Carsten

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #41 Dato: December 29, 2012, 15:44:34 15:44* »
Nå kan konstatere at de områder hvor den hvide primer ikke dækker, er områder som er spartlet med Humbrol plast spartelmasse som er meget mørkegrøn.

Men det går fremad med penslen måske ikke så fint som med airbrushen men nu bliver det som det bliver, det er jo også meningen at det er nevøen der skal sejle med dette skib så det vil få div. knubs og skrammer.
Mvh
Carsten

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #42 Dato: December 30, 2012, 17:04:10 17:04* »
Så er der sket lidt, det hvide øverste er færdigt, dækket skal have 2 gg primer men vil lige rense og gøre klar til lidt dæksfittings.

Spil og pullerter er grundet og trapperne er renset af for limrester og støbegrater.

OBS Er der nogen der skulle ligge inde med en enkelt trappe som dem der ligger i nederst til venstre ??? jeg mangler en enkelt.
« Senest Redigeret: December 29, 2019, 17:48:56 17:48* af tica »
Mvh
Carsten

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #43 Dato: December 30, 2012, 17:05:53 17:05* »
Det udvendige, der er lige et par små områder der skal fikses op men ellers er det klar til lak.
« Senest Redigeret: December 29, 2019, 17:49:14 17:49* af tica »
Mvh
Carsten

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #44 Dato: Januar 08, 2013, 17:44:43 17:44* »
Så er der kommet lidt mere farve på :-)

Det går langsomt i den rigtige retning
« Senest Redigeret: December 29, 2019, 17:49:39 17:49* af tica »
Mvh
Carsten