Forfatter Emne: Alternativ sejlvinde  (Læst 3465 gange)

jornnielsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Alternativ sejlvinde
« Dato: Juli 18, 2011, 18:58:04 18:58* »
Jeg er ved at færdiggøre en 10 år gammel sejlbåd. Har ikke prøvet RC før, men har en ide om at det skal sættes i.
Så har jeg set hvad en sejlvinde koster og det fik mig til at tænke om det ikke kan laves anderledes. Jeg vil gerne kunne regulere storsejl og forsejl uafhængigt.

Ideen er at bruge en gevindstang som trækkes at en lille motor (måske med lidt gearing?). På gevindstangen sidder en møtrik som derved trækkes frem og tilbage og hiver i skøderne.

Hvilken motor kan bruges til det og hvad er der ellers brug for af styring?

Er ideen helt tosset eller hvad? B)

Anders Nielsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Alternativ sejlvinde
« Svar #1 Dato: Juli 19, 2011, 11:25:18 11:25* »
Hej

Jeg tror ikke umiddelbart gevindstangsfidusen kommer til at virke særligt godt. Jeg kan sagtens se hvad du mener, men tror ikke det bliver billigere eller lettere.

Der findes billigere "sejl winches" fx. denne her HITEC HS-785HB til 350 kr (uden fragt)

http://www.cap-maquettes.com/modelisme-bateau/contents/da/d460_servos.html

Hvis båden ikke vandvittig stor kan det også klares med en kraftig servo med en lang arm, men normalt vil jeg mene en winch er det rigtige valg.

Hvis du laver setuppet son de fleste gør, laver du et lukket trekantet loop, med en ring hvor skødet monteres. når winchen kører flyttes øjet og skødet stammes/slækkes. Lidt det samme som en gevind stang.

Mht individuel styring af stor- og forsejl, kan det selfølgelig lade sig gøre ved at lave to loops. Men tror også du vil komme langt med at køre begge på samme servo. Fin-indstilling af skøder kan ordens på land, så sejlene står optimalt i forhold til forholdene.

/Anders

jornnielsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Alternativ sejlvinde
« Svar #2 Dato: Juli 19, 2011, 14:45:49 14:45* »
Hej
Ja jeg kan godt se at det nok er nemmest med sejlvinden. Min båd er ca 170 cm lang så der skal nok lidt kræfter til.
Jeg kan ikke finde den omtalte servo på nogen dansk side. Har du et link?

Der står så mange ting om kg, spænding, vandring mm. Kan jeg bruge ex en Hitec servo sammen med fx en futuba fjernstyring? Hvad med spændingen? Nogen gange er ex motoren til 12 v og modtager til 6  v og servo til 4,8 v.
Hvordan får man alt det til at spille sammen?

Håbder nogen kan give et par fif.

Anders Nielsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Alternativ sejlvinde
« Svar #3 Dato: Juli 19, 2011, 15:33:52 15:33* »
Jeg har ikke noget link til en side I dk desværre, men den kan købes i mange udenlandske netshops, der plejer ikke at være bøvl men fragten er lidt dyere.

Der er lidt mere info at finde her. http://www.servocity.com/html/hs-785hb_3_5_rotations.html

Det er bare 6v direkte i modtageren.

Jeg bruger den i en 120cm Americas cup båd med 0,8 kvm sejl, og der er det rigeligt med power. Når din båd nu er 170cm, skulle du nok have rigeligt plads til to individuelle system, og så er tror jeg ikke det bliver noget problem.

Nogle sejlvinder har extern power ledning, men ikke denne. Den er heller ikke selvlåsende som nogle andre er, dvs. den brummer lidt når den belastes, men den kan stadig holde støm 3-4 timer på 4xAA, så ikke noget jeg ville bekymmre mig om.  Jeg har bruger min med en Futabea 6kanals (heli) fjernstyring ingen problemer der. Tror nogle gange den spænding der er opgivet er en max spænding, og den spænding omgangshastigheden er opgivet for.

Som lidt inspiration til set-uppet kan du se nedenstående link, til en tråd på en anden side. Hvis du kører videre i tråden udvikler det sig til en ret teknisk snak, om at have en genua i stedet for en fok. Kig på det, der er meget inspiration at hente der.
http://www.rcsailing.net/forum1/showthread.php?6251-43-900/page4

/Anders