Jeg er også en af de nyere brugere her på skalamodelskibe.dk og er årgang 1969, indavlet frederikshavner og bor tæt på salten luft her i Frederikshavn.
Jeg er i sin tid uddannet maskiningeniør og har siden barnsben været fascineret af skibe - som der jo er blevet bygget og repareret mange af her i byen.
Den fascination gælder alle slags skibe - men når det kommer til modelbygning har jernbanefærgerne en ganske særlig status, for min indgang til modelskibshobbyem går nemlig gennem min store interesse for tog i både størrelse 1:1 og i skala 1:87.
Så kravet til mine kommende skibsmodeller (selvbyg) og til de plasticbyggesæt, som jeg indtil videre har fået skrabet sammen, er, at de matcher H0-skalaen.
Sejlskibene i min samling skal bruges til et moderne havneparti, hvor Tall Ships Race er på besøg - det kommer til at koste rigtig mange Preiser-figurer, der som vi andre bolværksmatroser i 1:1 kommer for at kigge på og være en del af festivitassen.
De mere moderne skibe skal derimod "fylde op" og skabe liv i havnebassinet ved bl.a. kulkajen. Her er der både slæbebåde, pramme, fragtskibe, militærskibe og diverse småbåde i samlingen.
Der hvor selvbyg kommer ind i billedet er ved virkeliggørelsen af min store drøm indenfor modelskibsbyggeri, nemlig at kreere en funktionel model af Stena Scanrail - med et ligeså funktionelt færgeleje til.
Stena Scanrail skal være med helt skrog (ikke vandlinie), men skal dog ikke kunne sejle, da den "kun" skal bruges til mit (måske) engang kommende modeljernbaneanlæg. Den skal bygges i plastic, med stålforstærkning indeni, og med fungerende port i agterenden, roterende radar, lys, og med forbilledets aldeles herlige dunkende motorlyd indbygget - og jeg er begyndt at samle materialer sammen til formålet
Længere nede på "to-do-listen" står mit eneste træ-byggesæt - Skoleskibet Danmark fra Billingboats. Jeg fandt den engang i en genbrugsbutik til 10 kr - skroget er samlet (ikke særligt godt) og grundmalet (heller ikke særligt godt), og det var inklusiv en stor kasse med byggevejledning og samtlige løsdele og fittings. Den slags fund gør man ikke hver dag - og det bedste er, at skalaen matcher H0-skalaen (1:87) så nogenlunde, og at Skoleskibet Danmark ofte har været med i Tall Ships Race.
Ligeledes med på "to-do-listen" er også en Hirtshals-færge, enten Skagerak eller Skagen fra Fred. Olsen Line, samt eventuelt en DSB InterCity-færge og måske en Stena bilfærge.
Kommer tid, kommer råd.
Et skridt på vejen er, at jeg endelig har fået indrettet mig i min kælder med et stort skrivebord, en god stol, luplampe, og - vigtigst af alt - god udsugning!
Når jeg engang kommer igang med Stena Scanrail poster jeg nogle billeder her i forum.
Som nævnt i denne tråd (
http://skalamodelskibe.dk/forum/viewthread.php?thread_id=986&pid=8350#post_8350) søger jeg tegninger af Stena Scanrail (spanterids, opstalter og general arrangement), så modellen kan blive så nøjagtig som muligt.
Men der er vel ikke andet for, end at spørge Stena Line ad (og så skal Stena Scanrail desuden snart på "juleferie" på værft - fra den 7. december til den 7. januar - så må jeg undvære at blive vækket om natten sålænge af dens herlige motorlyd, når vinden er i øst).
Indtil jeg kommer i gang med Stena Scanrail projektet - eller nogle af de andre skibesbyggeprojekter - så kan nogle af mine andre selvbyggede modeller til mit engang kommende modeljernbaneanlæg ses på sporskiftet.dk (
http://www.sporskiftet.dk/forum/modeller-fra-frederikshavn-og-omegn) - de er alle bygget af plastic, sådan at de kan tåle et brusebad, når/hvis de er blevet støvet. Hos mig er pap, karton, træ og andre "levende", kompostérbare, og temepratur- og fugtfølseomme materialer bandlyst.