Forfatter Emne: Nye bruger og gamle :-)  (Læst 14191 gange)

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
Nye bruger og gamle :-)
« Dato: November 03, 2012, 21:04:22 21:04* »
Hej alle

Der er kommet en del nye til i den sidste tid *tup*

Så skal vi ikke alle præsentere os for resten af brugerne på siden !

Mvh
Tica aka Carsten som ikke kan tage æren for denne sides oprindelse da den tilfalder Daniel.
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: November 03, 2012, 21:10:50 21:10* »
Hej

Ja mit navn er Carsten og jeg har rodet med modelskibe siden slut 70'erne mit første skib var den oprindelige Kadet fra DMI ?? i træ senere fik jeg Banckert fra Billing Boats (ABS = plast versionen) og har siden den tid hoppet ind og ud af hobbyen blandt andet pga. livets udfordringen på godt og ondt.

Jeg er kendt og berygtet for min renovering af Neptun fra Graupner mest på grund af den tid jeg har brugt på den uden at den er set på vandet ;-)

Kom friske :-)

Mvh
Carsten
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

Krog

• Newbie
  • *
    • Vis profil
    • http://www.hookd.dk
« Svar #2 Dato: November 04, 2012, 11:46:17 11:46* »
Mit navn er Jørgen Krog. lavede et par byggesæt som helt ung, men er nu i 2012 startet igen, men nu fra scrats :-).
Som ung sejlede jeg med en ØK tanker MT Annam, og senere med DFDS coasterne Knudsholm og Malta, det er nok årsagen til at jeg er mest interesseret i fragtskibe.
Jeg fik fat i tegningerne af DFDS coasteren Riberhus, en coaster på størrelse med de 2 jeg havde sejlet med. Den har jeg nu haft i søen nogle gange, og den ligger fint i vandet, jeg skal bare have mere styr på elektronikken, fartregulator sikringer osv :-), i løbet at vinteren forventer jeg at få kraner redningsbåde osv på skibet.
Det næste projekt skulle være fragtskibet Bellona fra DFDS, men scanneren på museet i Frederikshavn er i stykker, så det varer lidt tid inden jeg kan gå i gang med den.
Men man skal jo ikke kede sig, så nu er jeg godt i gang med den lille museums coaster Samka, som jeg var nede og se i Marstal i 2009.

Jeg er 66 og folkepensionist, har gennem livet lavet alt fra dekoratør/teatermaler, typograf, sømand, læst EDB på Niels Brock, og lidt på UNI. ellers er mine fritidsinteresser styrkeløft sportsfiskeri foto EDB. men tjek det på min hjemmeside http://www.hookd.dk
Håber vi alle kan hjælpe hinanden med gode råd og ideer til skibsbyggeriet, hej
Jørgen Krog

JacobIpsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: November 04, 2012, 19:30:27 19:30* »
Hej
Jacob Ipsen , for en 4-5 år siden begyndte jeg og intraserer mig for model både ,mest Sump både (air boats) har bygget en nogle stykker fra bunden da jeg kunne li udfordringen i det :)
for nogen tid siden fandt jeg en gammel DMI/Billing boat som jeg nu er i fuld gang med at lave sejle klar :)

Bruger min hobby til at koble fra efter en hektisk dag, arbejdet til daglig som programmør

servicechefen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: November 05, 2012, 21:04:44 21:04* »
Hej alle modelbyggere. Jeg hedder Christian Krogsgaard (kaldet servicechefen og det er jeg også rent arbejdsmæssigt) og har bygget modelsbåde siden før jeg blev konfirmeret, og det er efterhånden over 40 år siden. Jeg kan ikke præcist huske hvilken båd der var min første, men Sprint, Qvick og Autofærgen står klart i erindringen. Senere sprang jeg på Swarte Zee, Hjejlen og Lilla Dan og så var jeg klar til de store modeller som Norske Løve og Skoleskibet Danmark.

Med nogle pauser ind i mellem, når der er vigtigere ting i livet der kræver èn, er jeg nu begyndt at intressere mig for modeller der kan sejle og styres via fjernstyring.
Min første fjernstyrede model byggede jeg for ca 10 år siden, og det blev Mary Ann fra Billing Boats, blot i dobbelt størrelse, da jeg kunne se på andres modeller, at jo større og tungere modellerne var, jo mere stabilt lå de på vandet. Så siden har jeg efterhånden bygget og samlet mig 18 -20 modeller over 1 meter i længden, og 12 af dem er sejlklare.

Af modeller under 1 meter, har jeg omkring 50, men kun 8 er fjernstyrede.

Og hvis jeg har lyst til at gå i gang med en ny model, har jeg ca 70 komplette byggesæt på lager, så der er nok at vælge imellem. Jeg sælger dog ind i mellem et byggesæt, for jeg kan vist ikke selv nå at få dem bygget alle sammen.

Jeg blev skilt sidste år (det forstår i nok,he he...), så nu bruger jeg en meget stor del af min fritid på min store hobby, og kan nu også køre rundt i landet, og møde andre modelbyggere.

peter

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: November 08, 2012, 12:31:13 12:31* »
Hej jeg hedder Peter C. Pedersen, jeg startede med at bygge modelskibe for ca. 5 år siden da jeg gik på efterløn, det har givet mig stor glæde og udfordringer, jeg har bygget foreløbig 6 skibe : blanckart-emilie robin-calypso-dusseldorf-thor-sentinel og er igang med bluenose, jeg har altid haft glæde af dette forum, især når man som jeg sidder der hjemme og roder med det.
Venlig hilsen
Peter.;)

Carsten B Thomsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: November 27, 2012, 00:21:55 00:21* »
Jeg er også en af de nyere brugere her på skalamodelskibe.dk og er årgang 1969, indavlet frederikshavner og bor tæt på salten luft her i Frederikshavn.
Jeg er i sin tid uddannet maskiningeniør og har siden barnsben været fascineret af skibe - som der jo er blevet bygget og repareret mange af her i byen.

Den fascination gælder alle slags skibe - men når det kommer til modelbygning har jernbanefærgerne en ganske særlig status, for min indgang til modelskibshobbyem går nemlig gennem min store interesse for tog i både størrelse 1:1 og i skala 1:87.
Så kravet til mine kommende skibsmodeller (selvbyg) og til de plasticbyggesæt, som jeg indtil videre har fået skrabet sammen, er, at de matcher H0-skalaen.

Sejlskibene i min samling skal bruges til et moderne havneparti, hvor Tall Ships Race er på besøg - det kommer til at koste rigtig mange Preiser-figurer, der som vi andre bolværksmatroser i 1:1 kommer for at kigge på og være en del af festivitassen.
De mere moderne skibe skal derimod "fylde op" og skabe liv i havnebassinet ved bl.a. kulkajen. Her er der både slæbebåde, pramme, fragtskibe, militærskibe og diverse småbåde i samlingen.

Der hvor selvbyg kommer ind i billedet er ved virkeliggørelsen af min store drøm indenfor modelskibsbyggeri, nemlig at kreere en funktionel model af Stena Scanrail - med et ligeså funktionelt færgeleje til.
Stena Scanrail skal være med helt skrog (ikke vandlinie), men skal dog ikke kunne sejle, da den "kun" skal bruges til mit (måske) engang kommende modeljernbaneanlæg. Den skal bygges i plastic, med stålforstærkning indeni, og med fungerende port i agterenden, roterende radar, lys, og med forbilledets aldeles herlige dunkende motorlyd indbygget - og jeg er begyndt at samle materialer sammen til formålet

Længere nede på "to-do-listen" står mit eneste træ-byggesæt - Skoleskibet Danmark fra Billingboats. Jeg fandt den engang i en genbrugsbutik til 10 kr - skroget er samlet (ikke særligt godt) og grundmalet (heller ikke særligt godt), og det var inklusiv en stor kasse med byggevejledning og samtlige løsdele og fittings. Den slags fund gør man ikke hver dag - og det bedste er, at skalaen matcher H0-skalaen (1:87) så nogenlunde, og at Skoleskibet Danmark ofte har været med i Tall Ships Race.
Ligeledes med på "to-do-listen" er også en Hirtshals-færge, enten Skagerak eller Skagen fra Fred. Olsen Line, samt eventuelt en DSB InterCity-færge og måske en Stena bilfærge.

Kommer tid, kommer råd.
Et skridt på vejen er, at jeg endelig har fået indrettet mig i min kælder med et stort skrivebord, en god stol, luplampe, og - vigtigst af alt - god udsugning!

Når jeg engang kommer igang med Stena Scanrail poster jeg nogle billeder her i forum.
Som nævnt i denne tråd (http://skalamodelskibe.dk/forum/viewthread.php?thread_id=986&pid=8350#post_8350) søger jeg tegninger af Stena Scanrail (spanterids, opstalter og general arrangement), så modellen kan blive så nøjagtig som muligt.
Men der er vel ikke andet for, end at spørge Stena Line ad (og så skal Stena Scanrail desuden snart på "juleferie" på værft - fra den 7. december til den 7. januar - så må jeg undvære at blive vækket om natten sålænge af dens herlige motorlyd, når vinden er i øst).

Indtil jeg kommer i gang med Stena Scanrail projektet - eller nogle af de andre skibesbyggeprojekter - så kan nogle af mine andre selvbyggede modeller til mit engang kommende modeljernbaneanlæg ses på sporskiftet.dk (http://www.sporskiftet.dk/forum/modeller-fra-frederikshavn-og-omegn) - de er alle bygget af plastic, sådan at de kan tåle et brusebad, når/hvis de er blevet støvet. Hos mig er pap, karton, træ og andre "levende", kompostérbare, og temepratur- og fugtfølseomme materialer bandlyst.

shipbuilder

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: December 03, 2012, 10:44:29 10:44* »
Hej Alle sammen..

Mit navn er Gerner Rasmussen og jeg har bygget modeller siden jeg var 8 år..
Jeg er også kaldet Shipbuilder her, da jeg stort set kun bygger skibe, faldt valget på det navn.. :-)
Jeg bygger kun i plastic for tiden og har efterhånden en del i gang.. og det er alt fra fly, skibe  samt helikoptere.
Jeg er også sømand i det virkelige liv, så byggeri er kun når jeg er hjemme..

Michael

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: December 12, 2012, 15:24:36 15:24* »
Hej, og velkommen nye.

Mit navn er Michael Schmidt og jeg har kun bygget modeller i snart 4 år.

Jeg bygger kun moderne handelsskibe, og hovedsageligt færger.

Jeg er desværre ikke særlig aktiv herinde, da mit arbejde tager det meste af min tid.

Jeg er tidligere sømand, og har altid haft interesse i færger.

wande54

• Newbie
  • *
    • Vis profil
    • http://www.oz7ya.dk/
« Svar #9 Dato: September 11, 2013, 14:00:55 14:00* »
Hej og tak fordi jeg må "lege" med. :)

Jeg er nu genopstået som modelbygger, men jeg har en solid fortid med modelbygning, både skibe og jernbaner.

Jeg har nu fundet mine 3 gamle byggesæt frem fra gemmerne: Billings Zwarte Zee 1:100 med træskrog fra 1972, Hegis Oceanic 1:85 fra 1974 og Billings Smit Rotterdam fra ca 1978. Desværre mangler jeg fittings til de 2 sidste, men så må jeg på jagt eller lave dem selv.

I 1971 byggede jeg en model af Svitzers m/s Garm i 1:50, som har stået i stuen siden, men kassen med den blev tabt ved en flytning, så den kræver et større restaureringsarbejde.

Grunden til de mange slæbebåde er, at jeg selv sejlede med Svitzers m/s Bien i 1970-71. Jeg er blevet til en Tug-Nut!!

Jeg glæder mig til en masse gode stunder sammen med jer andre.

Mvh
Steen Kristensen, Langeland
Hilsen Steen Kristensen, Langeland.
Modeller: Svitzers \"Garm\" 1:50 som display model.
På bedding: \"Zwarte Zee\" 1:100, \"Oceanic\" 1:85
Afventer: \"Smit Rotterdam\" 1:75, Svitzers \"Uranus\" 1:50.

Hermann

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: September 21, 2013, 14:12:00 14:12* »
hej søulke og landkrabber ;)
mit navn er jan Hermann og har kastet mig ud i denne hyggelige hobby, og har netop anskaffet mig RMS Titanics lifeboat efter at jeg har bygget en stubmølle i 1/25 og rigtigt har fået smag for at nusse med træ.
arbejder til dagligt med produktudvikling inden for mørtel og beton.
min plan med redningsbåden er jo at få den rigtig fin og lave et montre til den.
og derudover lave en kopi af kopien men i 1/10 eller 1/25.
her kommer min første udfordring så fordi jeg skal jo så først
ha scannet de ark fra sættet ind, inden jeg går igang med at bygge den første "orignalmodel" i 1/35.
men hvilket format er bedst tif , pdf eller som et billede?
mvh

servicechefen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: September 21, 2013, 21:14:01 21:14* »
Hej Jan Hermann og velkomme på siden.

Jeg bygger også forstørrede modeller, men da jeg ingen erfaring har med at skanne, lægger jeg blot delene på kopimaskinens glasplade, og sætter maskinen til at forstørre f. eks. 180% eller hvad der nu passer bedst. Det synes jeg fungerer OK..

Mvh. Christian

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: September 21, 2013, 21:58:24 21:58* »
Tror vi skal have Krog på banen med råd omkring scanning af tegninger :-)
Mvh
Carsten

Hermann

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: September 22, 2013, 13:31:55 13:31* »
Tak for velkomsten
Men fint tricks Christian, tro nok også det var det Michael talte om ;-)
Blev bare i tvivl da jeg ville scanne dem ind på pc, nå men nu har jeg dem både aftegnet og scannet i pdf.
Jeg fandt da også svar på trækketiden på lister men vil da alligevel lave lidt test med de par træsorter jeg har.
Ellers fin side *tup*

Jens1954

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: September 22, 2013, 17:14:51 17:14* »
Hej alle sammen.
Mit navn er Jens Peter Frost og er nystartet med projektet "Esbjergkutter E382" - men lige for at præsentere mig:
Jeg er 59 år og arbejdsløs pt. Jeg bor i Padborg og har arbejdet som speditør, eksportchauffør til Spanien/Portugal samt andet forefaldende arbejde ind imellem, og så venter efterlønnen næste år.
Jeg har ikke bygget "hele mit liv" men for ca. 40 år (!) siden byggede jeg Commodore fra Graupner og derefter en Cessna Cardinal flyver med benzinmotor og det hele. Sidstnævnte blev ikke så gammel...*bye*

Det var dengang, hvor fjernstyring var med moduler til at sætte bagefter hinanden og fyldte som bare pokker. Men efter at konen og jeg havde set DM i modelbåd her i september og set, hvad der kan laves nu til dags, fik jeg blod på tanden til at begynde at bygge selv igen. Min svoger er også "skibsbygger" og vi er begge hjemmehørende tæt på RC Parken i Søgård, Sdr.Jylland.

Jeg blev "forelsket" i denne Esbjergkutter *inlove*, som servicechefen sejlede med til DM og selvom det er svært at starte, fik jeg handlet med ham og er i gang.
Jeg glæder mig over alle de indlæg, som beviser, at man altid kan lære noget nyt - og så prøve sit bedste med tålmodighed og lidt held kan man få noget til at ligne så perfekt.

I er velkomne til at følge mit projekt og kommentere det også.*tup*
Hilsen - med dampen oppe.
Jens Peter